Wynajem billboardów przy autostradach

Przedsiębiorcy już dawno docenili wartość reklamy zewnętrznej. Przynosi znaczące korzyści, więc wynajem bilbordów przy często uczęszczanych trasach cieszy się niesłabnącą popularnością. Czy jednak warto stawiać na konstrukcje w bliskim sąsiedztwie autostrad? Reklama zewnętrzna przy tego typu trasach różni się od banerów przy drogach lokalnych czy tych umieszczanych na skrzyżowaniach w centrach miast. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jakie obowiązują normy w przypadku reklam przy autostradach i czy wynajem bilbordów rzeczywiście się opłaca.

Wynajem billboardów przy autostradach — dlaczego warto?

W przypadku wynajmu bilboardu przy autostradzie cena będzie nieco wyższa niż w przypadku reklam zewnętrznych przy innych drogach. Warto jednak ponieść ten koszt, ponieważ w ten sposób Twoja oferta trafi do o wiele większego grona odbiorców. Obecnie w Polsce jest sześć autostrad (A1, A2, A4, A6, A8, A16). Codziennie przemieszcza się nimi kilkadziesiąt tysięcy pojazdów, a w ciągu miesiąca reklama dotrze nawet do 2-3 milionów potencjalnych klientów.

Reklamy zewnętrzne przy autostradach są o wiele skuteczniejszą formą autoprezentacji niż chociażby reklamy w radiu czy telewizji, ponieważ nie są irytujące dla odbiorcy. W długiej trasie kierowcy mimowolnie przyglądają się billboardom. Są naturalnym uzupełnieniem często monotonnego krajobrazu przy drogach.

Efektywna reklama zewnętrzna przy autostradach

Żeby wynajęcie billboardu mogło przynieść określone rezultaty, należy zadbać o formę i wygląd reklamy. Konstrukcje reklamowe powinny być odpowiednio duże, żeby były dobrze widoczne dla kierowców. Minimalną wielkością jest 12 m x 4 m, lecz polecamy także większe formaty.

Ważne jest także, żeby billboardy zwracały na siebie uwagę odbiorców. Reklama zewnętrzna powinna być przede wszystkim estetyczna — wyblakłe kolory czy chaotyczna grafika mogą jeszcze zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki. Zadbaj więc, by Twoja reklama była atrakcyjna wizualnie i wzbudzała pozytywne skojarzenia u potencjalnych klientów. Polecamy także skorzystać z usług doświadczonego grafika.

Warto także zwrócić uwagę na treści na billboardach. Zadbaj, by było na nich jak najmniej tekstu. Długie elaboraty nie dotrą do odbiorcy (jadący szybko kierowca nie zdąży ich przeczytać), a nawet — co gorsza — mogą rozpraszać uczestników ruchu.

Wynajem billboardów przy autostradach w świetle prawa

Wynajem billboardu przy autostradzie jest ściśle regulowane przez polskie prawo.

Billboard na zgłoszenie czy pozwolenie?

Ogólna zasada mówi, że billboardy, które są budowlą, wymagają uzyskania pozwolenia, a te, które zostały uznane za małą architekturę — jedynie zgłoszenia. Jak jednak odróżnić, która konstrukcja jest budowlą, a która małą architekturą. Według przepisów budowlą jest każda konstrukcja reklamowa, która jest stale połączona z gruntem (bądź powinna być połączona ze względu na bezpieczeństwo). Zasada ta jest dość mglista i w różnych częściach Polski może być inaczej interpretowana przez urzędników.

Odległość od drogi

Umieszczając reklamę zewnętrzną przy autostradzie, musisz pamiętać o przestrzeganiu wymaganej odległości od krawędzi drogi. W przypadku odcinków na terenie zabudowanym wynosi ona 30 metrów, a w przypadku terenów niezabudowanych – 50 metrów.

Podsumowanie

Choć cena wynajmu billboardu przy autostradach niestety nie jest niska, zdecydowanie warto zainwestować w tę formę reklamy. Decydując się na konstrukcje reklamowe przy tego typu drogach, trafisz nawet do kilkudziesięciu tysięcy odbiorców dziennie. Należy jednak zadbać, by baner przyciągał uwagę odbiorców — musi więc być dobrze widoczny i estetyczny. Nie warto umieszczać na billboardzie zbyt dużo treści — uczestnicy ruchu i tak nie zdążą ich przeczytać.

Wynajem bilbordów przy autostradach jest ściśle regulowany przez prawo. Będziesz potrzebować pozwolenia (jeśli konstrukcja jest budowlą) lub zgłoszenia (jeśli jest małą architekturą). Ważne jest również, żeby przestrzegać dozwolonej odległości konstrukcji od drogi — od 30 do 50 metrów.