Jak zaprojektować dobry billboard?
Reklama billboardowa to bardzo interesujący i przynoszący sporo korzyści sposób promocji. Billboardy i tablice reklamowe są integralną częścią przestrzeni publicznej – zarówno treść jak i forma muszą być spójne i współgrające z otoczeniem. Samemu procesowi projektowania grafiki warto poświęcić więcej uwagi: inwestycja w outdoor nie należy do najtańszych, jednak dobrze przeprowadzona kampania gwarantuje bardzo wysoką stopę zwrotu i dotarcie do olbrzymiej ilości potencjalnych klientów.
Poniżej znajdą Państwo kilka najważniejszych wskazówek, które pomogą Państwu zaprojektować dobry i skuteczny billboard.
1. Odpowiednie dobranie tematu kampanii reklamowej i form przekazu
Pierwszym pytaniem które należy przed sobą postawić jest cel, jaki chcemy osiągnąć. Inna grafika będzie bowiem skuteczna dla kampanii sprzedażowych, promujących dany produkt lub usługę, a inna lepiej sprawdzi się w kampaniach zwiastujących, zapowiadających (tzw. kampaniach teaserowych).
Popularna w ostatnich latach kampania teaserowa ma za zadanie budowę napięcia, zainteresowanie widzów kolejnymi etapami. Niesie za sobą pewną dozę tajemniczości i umiejętnie wykonana może być bardzo skuteczna. W Polsce mieliśmy kilka udanych kampanii teaserowych, jak poniżej prezentowana odsłona kampanii NSZZ Soldiarność czy budząca zainteresowanie w Krakowie kampania „Wkrótce rzucą nowe mostki” jednej z hurtowni mięsnych.
W przypadku reklam produktowych, musimy skupić się na produkcje, na jego wyeksponowaniu. Potencjalni klienci muszą zobaczyć atrakcyjną grafikę, która na tyle ich zainteresuje że zechcą wejść na stronę internetową czy odwiedzić punkt sprzedaży. Przy reklamach produktowych warto posiłkować się wsparciem profesjonalnych fotografów, którzy wydobędą z Państwa produktu jego najlepsze cechy.
2. Projektowanie graficzne
Gdy wybór celu i rodzaju kampanii mamy za sobą, należy przystąpić do projektowania reklamy. Warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnego grafika który przygotuje projekt do druku wielkoformatowego. Warto pamiętać, że poprawne przygotowanie grafiki to nie tylko warstwa artystyczna. Konieczne jest również zadbanie o poprawne przygotowanie pliku do druku: zadanie odpowiedniej rozdzielczości, formatu, skali, kolorów (najczęściej CMYK) oraz zapisanie pliku do odpowiedniego formatu graficznego.
Najpopularniejszymi plikami produkcyjnymi są PDF, EPS czy TIFF. jednak z powodzeniem uda się również druk reklam z dobrze przygotowanych plików JPG. Nigdy nie wolno drukować i projektować reklam w programach takich jak Paint czy MS WORD. Nie są to programy odpowiednie do przygotowywania profesjonalnych projektów reklam.
Najpopularniejszymi formatami billboardów są mniejsze 504x238cm, 600x300cm oraz te większe, służące do reklamy przy autostradach. Spotkać tutaj możemy wielkości od 12x4m do 18x6m i większe. Po wyborze wielkości billboardu tworzymy pusty projekt w skali 1:10, pamiętając o spadach i marginesach. Pliki w skali ułatwiają ich przesyłanie (są znacznie mniejsze i nie tracą na jakości) i obrabianie – właściwe przeskalowanie ma miejsce dopiero w drukarni.
Ważne elementy, takie logotypy czy adresy WWW należy umieszczać w bezpiecznej odległości od krawędzi. Nie zachowanie tej zasady może skutkować ucięciem w druku ważnych elementów.
Idealny billboard to taki, który bierze pod uwagę odbiorcę. To w końcu odbiorca będzie musiał zapoznać się z reklamą, z jej treścią i grafiką. Zadaj sobie pytanie: czy projekt reklamy jest czytelny? Jest zwięzły i nie zawiera zbyt dużej ilości słów? Czy jest atrakcyjny wizualnie? Najważniejsze, jak pokazuje przykład obok jest zachowanie umiaru w ilości tekstu pisanego. Największe tablice reklamowe ulokowane są wzdłuż dróg szybkiego ruchu – nikt, jadący z przepisową prędkością nie zdąży przeczytać całego elaboratu. Komunikaty marketingowe muszą być jasne i zwięzłe.
Slogany i chwytliwe hasła z najlepszych reklam wchodzą do życia potocznego – postaraj się wykorzystać na swoim billboardzie tego typu slogan. Może Twoje hasło będzie tym kolejnym, które wzbogaci codzienne Polaków rozmowy? 🙂
Warto, jak już wspomniano, korzystać z dobrej jakości zdjęć i grafik. Jeżeli nie masz takich materiałów, do dyspozycji są dziesiątki profesjonalnych banków zdjęć gdzie za niewielką opłatą licencyjną można znaleźć materiały idealnie pasujące do każdej reklamy. W końcu prawdą jest, że jeden obraz może znaczyć więcej niż nawet tysiące słów.
W sytuacji gdy billboardy nie są jedynymi nośnikami informacji z których korzysta Twoja firma, staraj się dbać o spójność billboardów z innymi materiałami, takimi jak foldery, wizytówki, banery na stronach WWW. Ujednolicony przekaz zwiększa szansę bycia zauważonym i informuje Klientów, że mają do czynienia z profesjonalną firmą.
Powyższe to tylko wskazówki, dobre praktyki zebrane przez nas przez ponad 10 lat pracy z billboardami i tablicami reklamowymi. Zawsze służymy naszym Klientom wsparciem i radą w doborze odpowiedniej grafiki. Zachęcamy do kontaktu z nami, z przyjemnością pomożemy.