Jak przygotować plik do druku wielkoformatowego – Bilboardu? – Wskazówki

Żeby stworzyć efektowną reklamę, niezbędna jest dobrej jakości grafika. Wiele drukarni ma własne wytyczne, jak przygotować plik do druku wielkoformatowego. Warto się z nimi zapoznać przed przesłaniem projektu, aby mieć pewność, że druk bilboardów spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Możemy jednak wskazać ogólne zasady, dzięki którym Twoja reklama zewnętrza będzie prezentowała się estetycznie i zachowa idealne kolory. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jak przygotować billboard do druku.

Przygotowanie billboardu do druku — dlaczego to takie ważne?

Przygotowanie billboardu do druku nie zajmuje wiele czasu, jednak warto przystąpić do tego zadania ze szczególną uwagą. Dlaczego? Jak wiadomo, konstrukcje reklamowe potrafią znacząco wpłynąć na wizerunek marki. Twoi potencjalni klienci zwracają uwagę nie tylko na tekst, ale także na grafikę. Rozpikselowany obraz czy wyblakłe kolory nie prezentują się estetycznie. Taki billboard nie będzie miał dużej siły oddziaływania, a nawet może sprawić, że Twoja oferta nie będzie wyglądać na profesjonalną. Nie ryzykuj więc i zadbaj o wygląd reklamy jeszcze przed wysłaniem jej do druku.

Jak przygotować billboard do druku?

Zanim prześlesz plik do druku, sprawdź, czy jest zapisany w odpowiednim formacie oraz czy rozmiar, profil barw i rozdzielczość jest odpowiednia. Warto również dopytać, czy dana drukarnia nie ma własnych wytycznych dotyczących przygotowania billboardu do druku.

Format pliku

Przed wysłaniem grafiki do druku, sprawdź, jaki format jest wymagany w danej drukarni. W większości punktów akceptowane są pliki zapisane w formacie PDF, TIF, CDR czy PSD. Pamiętaj także, że grafika na billboardy powinna znajdować się na jednej stronie. Jeśli masz zamiar wydrukować więcej niż jeden wzór reklamy zewnętrznej, zapisz je wszystkie w oddzielnych plikach.

Rozmiar grafiki

Częstym błędem jest wysyłanie do druku rozmiaru netto, czyli ostatecznego. W pliku należy jednak uwzględnić spady (czyli marginesy), które są później odcinane przy pomocy specjalnej maszyny.Szerokość spadu zależy od wielkości reklamy zewnętrznej. W przypadku dużych banerów powinna wynosić nawet 15 mm.

Profil kolorów

Najczęściej wyróżniamy dwa profile kolorów: RGB (Red, Green, Blue) oraz CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK). Profil RGB jest wykorzystywany najczęściej do wrzucania zdjęć i grafik do Internetu. Niestety nie nadaje się do druku. Reklamy zewnętrzne wydrukowane w tym profilu będą miały przekłamane i nienaturalne kolory. Z tego powodu drukarnie wymagają profilu CMYK.

Rozdzielczość pliku

Żeby reklama zewnętrzna mogła się dobrze prezentować, zwróć także uwagę na rozdzielczość plików podaną w Dpi (punktów na cal). Jaką wartość warto wybrać? Zależy to przede wszystkim od wymiaru konstrukcji. W przypadku billboardów o wymiarach 600 × 300 cm warto postawić na rozdzielczość ok. 45 dpi.

Podsumowanie

Przed wysłaniem reklamy do drukarni warto najpierw odpowiednio sformatować grafikę. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wydrukowany baner będzie prezentował się równie dobrze na konstrukcji reklamowej, jak na Twoim komputerze. Jak przygotować billboard do druku? Przede wszystkim:

  • wybierz odpowiedni format (np. PDF, TIF, CDR lub PSD),
  • uwzględnij spady,
  • wybierz profil kolorów CMYK,
  • dobierz odpowiednią rozdzielczość plików.

W przypadku wątpliwości polecamy oczywiście zajrzeć na stronę danej drukarni lub spytać pracownika o dodatkowe wytyczne do przygotowania pliku.