Jak dobrać billboard do strefy wiatrowej?

Strefy wiatrowe (a także śniegowe) to wydzielone obszary Polski, w których występują określone, charakterystyczne parametry wiatru. Oczywiście wiatr, jak każde zjawisko atmosferyczne, bywa nieprzewidywalny, niemniej stosując się do obowiązujących norm jesteśmy w stanie w znakomitej większości przypadków przewidzieć ponadstandardowe zdarzenia.

Jednym z pierwszych pytań, które zadajemy naszym Klientom w trakcie początkowych rozmów o zakupie konstrukcji reklamowych, jest właśnie pytanie o lokalizację i strefę wiatrową. Oczywiście od nikogo wiedzy o aktualnych parametrach siły wiatru nie wymagamy – wystarczy nam lokalizacja przybliżona (np. miasto), resztę samodzielnie wyczytujemy z dostępnych map.
Aktualne w Polsce obowiązują trzy strefy wiatrowe – staramy się, by nasze konstrukcje reklamowe zawsze były dostosowane do wyższych parametrów wiatrowych niż wskazuje to dana strefa. Takie podejście gwarantuje nam, że zaprojektowany billboard będzie pracował dla Klienta przez wiele lat.

Strefa Obciążenie wiatrem Regiony
Strefa 1 20 m/s centralna Polska oraz południowa cześć woj. Zachodniopomorskiego, Pomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego, północna część woj. Dolnośląskiego, Opolskiego, Małopolskiego (Podhale) i Podkarpackiego
Strefa 2 24-30 m/s tereny nadmorskie – północna część woj. Zachodniopomorskiego, Pomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego
Strefa 3 24-47 m/s tereny górzyste – południowa część województw Dolnośląskiego, Opolskiego, Małopolskiego (Podhale) i Podkarpackiego

Należy pamiętać, ze wiejący z dużą siłą wiatr napotyka na przeszkodę, której nie jest w stanie ominąć. Zgodnie z prawami fizyki, im wyżej tym większa jest siła wiatru, co przekładając na prostszy język oznacza, że wysokie i większe reklamy narażone są na większe uderzenia tegoż wiatru.
Z najbardziej wymagającymi warunkami pogodowymi spotykamy się w pasie nadmorskim i podgórskim – są to tereny, gdzie silny wiatr wieje nie tylko sporadycznie, ale i bardzo często, a jego średnie porywy są znacznie wyższe niż w centralnej części Polski. Na ekspozycję reklamy wpływa również rodzaj terenu – jeżeli reklama stoi na otwartej, niczym nie osłoniętej działce, jest znacznie bardziej narażona na silny wiatr niż nośniki osłonięte, np. w miastach.

Budując nasze konstrukcje reklamowe dbamy, by były one bezpieczne, uwzględniały wszelkie wymagane normami budowlanymi parametry.