Outdoor – reklama zewnętrzna a bezpieczeństwo
Outdoor reklama zewnętrzna to jedna z bardziej doskonałych form dotarcia z przekazem reklamowym do potencjalnych klientów. Mnogość form, kształtów, rozmiarów, dostępnych lokalizacji pozwala skorzystać z tej formy promocji niemalże każdemu przedsiębiorcy, niezależnie od tego, czy to mała, rodzinna agencja czy też duże przedsiębiorstwo o zasięgu ogólnopolskim.
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa ani celów, jakie firma chce osiągnąć, korzystając z formy reklamy zewnętrznej outdoor, najważniejszym parametrem powinno pozostawać bezpieczeństwo. Niestety, jak Polska długa i szeroka, można spotkać setki, jeśli nie tysiące przykładów, które przeczą tej, wydawałoby się logicznej, tezie. Dzieje się tak z bardzo wielu powodów, chociaż dwa wydają się najistotniejsze:
- oszczędności – w dalszym ciągu pokutuje dyktat najniższej ceny;
- brak wiedzy – np. na temat prawa budowlanego lub norm budowlanych.
Od kilku lat obserwujemy w Polsce pogorszenie warunków pogodowych – mamy do czynienia z silniejszymi niż dawniej wiatrami, huraganami, trąbami powietrznymi czy intensywnymi burzami. Fakty te powinny być największą motywacją do tego, aby inwestycja w kampanie reklamowe była zawsze przemyślana i bezpieczna.
W Billboard-X postawiliśmy sobie jeden cel: chcemy budować bezpieczne konstrukcje reklamowe. Ta dewiza stała się przyczynkiem do zorganizowania kampanii informacyjnej #BezpiecznyOutdoor, której efektem ma być zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa w branży reklamy zewnętrznej w Polsce.
Nasze działania ukierunkowane są przede wszystkim na klientów końcowych, którzy korzystają z ofert firm produkcyjnych lub pośredników. Mamy również nadzieję, że wiedza, którą pragniemy się podzielić, wesprze także naszych konkurentów – w końcu wspólnie tworzymy przestrzeń nas otaczającą i powinna być ona maksymalnie bezpieczna.
Warunek konieczny: projekt techniczny konstrukcji / billboardu
Niezależnie od wielkości i przeznaczenia, każda tablica reklamowa, billboard lub konstrukcja reklamowa musi być dokładnie zaplanowana, obliczona i muszą zostać uwzględnione wszelkie czynniki bezpieczeństwa. Już na etapie planowania produkcji muszą być znane takie dane jak strefa wiatrowa, średnia wysokość działki n.p.m (nad poziomem morza), ukształtowanie najbliższego reklamie terenu, stopień jego osłonięcia (np. drzewami, budynkami) lub odsłonięcia. Wszystkie te dane pomagają zaprojektować bezpieczną, spełniającą wszelkie normy reklamę, która nie będzie stanowiła zagrożenia dla otoczenia.
Dlaczego projektowanie reklamy outdoor jest tak istotne? Konstrukcja nośna musi być odporna na działanie nie tylko niewielkich podmuchów wiatru, ale przede wszystkim musi być odporna na te najbardziej intensywne zdarzenia pogodowe, nagłe i niespodziewane. Nie istnieją uniwersalne konstrukcje, które można produkować seryjnie i montować w dowolnym miejscu Polski. To, co idealnie sprawdzi się w strefie o umiarkowanej sile wiatru, w osłoniętym wysokimi budynkami terenie nie sprawdzi się np. na Helu, w Zakopanem czy w Żywcu.
Projekt konstrukcyjny / techniczny reklamy outdoorowej to gwarancja bezpieczeństwa zamawianej reklamy. To poświadczenie, że realizująca inwestycję firma posiada odpowiednią wiedzę i gwarantuje, że produkowana reklama jest absolutnie bezpieczna. Nie zawsze inwestor musi stawać się właścicielem takiej dokumentacji – jest to kwestia indywidualna pomiędzy stronami umowy – jednakże zawsze powinien mieć świadomość, że taka dokumentacja istnieje i móc mieć do niej wgląd.
Warto w tym miejscu pamiętać, że omawiany dokument to nie tylko rysunek techniczny konstrukcji wsporczej – to przede wszystkim obliczenia statyczne, uwzględniające rozmaite, wymagane prawem normy budowlane oraz co najważniejsze – podpis projektanta, czyli osoby, która posiada wymagane prawem i aktualne uprawnienia do projektowania konstrukcji stalowych (lub projektowania bez ograniczeń). Sam dokument bez podpisu projektanta jest nic nie wart, nie stanowi żadnej wartości ani żadnej gwarancji, że zaprojektowana konstrukcja jest bezpieczna.
Materiał konstrukcyjny: atestowana stal
Odbiorca reklamy outdoor w znakomitej większości przypadków nie analizuje materiału, z którego wykonana jest dany rodzaj reklamy. Odbiorca masowy widzi grafikę, przyciągające wzrok treści reklamowe czy adres WWW reklamodawcy. Widzi jednym słowem to, co ma widzieć. Jednakże, żeby ów Odbiorca mógł zobaczyć wspomniany przekaz marketingowy i zwrócić uwagę na stronę wizualną, musi on zostać umieszczony na odpowiedniej konstrukcji wsporczej, która pozwoli na bezpieczną ekspozycję w przestrzeni publicznej. Kwestia ta dotyczy nie tylko dużych, wielkogabarytowych reklam przy drogach czy autostradach, ale też i mniejszych konstrukcji, takich jak banery reklamowe, tablice czy billboardy.
Jaki więc materiał wybrać? Stal, i to nie byle jaką stal, tylko zawsze atestowaną, od sprawdzonych dostawców. Stal jest materiałem bardzo wytrzymałym, twardym, ale i ciężkim. Jest absolutnie najbezpieczniejszym materiałem konstrukcyjnym, pozwalającym budować nie tylko niewielkie billboardy 504x238cm ale i potężne konstrukcje do reklamy przy autostradach o rozmiarach nawet 30x10m.
Stal, a ściślej profile stalowe, stanowią trzon każdej profesjonalnej konstrukcji nośnej – to właśnie ich układ, rodzaj, grubość najczęściej stosuje się w projektach konstrukcyjnych. Profile łączone są ze sobą za pomocą spawania, czyli najtrwalszej metody łączenia elementów stalowych. To te profile właśnie utrzymują całą reklamę , stawiają opór sile wiatru czy wpływowi czasu. Czas jest tutaj też dosyć istotny, bowiem wszystkie konstrukcje stalowe projektuje się z założeniem kilkudziesięcioletniej eksploatacji. Efektem tego, dobrze zaprojektowane i wykonane zgodnie ze sztuką nośniki reklamy zewnętrznej będą służyły klientowi przez wiele dziesiątek lat.
Jednym z dodatkowych powodów, który zmotywował nas do przeprowadzenia tej ogólnopolskiej kampanii informacyjnej, były pojawiające się coraz częściej nieatestowane rusztowania budowlane. Każdy czytelnik z pewnością zna funkcję rusztowania budowlanego – powinno ono być używane do prac remontowych i montowane przy elewacji. Niestety, od pewnego czasu można natknąć się na różnej wielkości rusztowania poustawiane np. wzdłuż autostrad czy ulic w różnych punktach miast. Owe rusztowania, wykonane z uniwersalnych, skręcanych ze sobą rurek aluminiowych nie wytrzymują silniejszych wiatrów, stając się niebezpiecznym w czasie burzy elementem, który może uszkodzić mienie lub zagrozić zdrowiu i życiu przechodniów. Nie ma tu przesady ani zbytniego pesymizmu – umieszczone obok zdjęcie pokazuje jedną z takich reklam w Krakowie – uległa ona całkowitemu zniszczeniu podczas jednej z wiosennych burz.
Dodatkowym mankamentem typowo budowlanych rusztowań jest całkowity brak obciążenia, elementu stabilizującego i utrzymującego całość na gruncie. „Śledziki”, które idealnie sprawdzają się podczas rozstawiania namiotu na rodzinnej, weekendowej wycieczce nie są w stanie utrzymać reklamy, na którą działają potężne siły wiatru, zmieniając co chwila kąty natarcia czy intensywność.
Oczywiście cena (również ta niewiele niższa) czyni cuda. Aluminiowe rusztowania, które nigdy nie były planowane jako wolnostojący nośnik reklamowy, mają niewielką przewagę cenową nad profesjonalnymi konstrukcjami stalowymi. Czy jednak kilkaset złotych oszczędności powinno stanowić czynnik decydujący przy wyborze konstrukcji, która może być niebezpieczna dla otoczenia? Każdy P.T. Czytelnik odpowie sobie na to pytanie samodzielnie.
Stal, a ściślej profile stalowe, stanowią trzon każdej profesjonalnej konstrukcji nośnej – to właśnie ich układ, rodzaj, grubość uwzględnia się w projektach konstrukcyjnych. Profile łączone są ze sobą za pomocą spawania, czyli najtrwalszej metody łączenia elementów stalowych. To te profile właśnie utrzymują całą reklamę, stawiają opór sile wiatru czy wpływowi czasu. Czas jest tutaj też dosyć istotny, bowiem wszystkie konstrukcje stalowe projektuje się z założeniem kilkudziesięcioletniej eksploatacji. Efektem tego, dobrze zaprojektowana i wykonana zgodnie ze sztuką konstrukcja będzie służyła klientowi przez wiele dziesiątek lat.
Jednym z dodatkowych powodów, który zmotywował nas do przeprowadzenia tej ogólnopolskiej kampanii informacyjnej, były pojawiające się coraz częściej nieatestowane rusztowania budowlane. Każdy czytelnik z pewnością zna funkcję rusztowania budowlanego – powinno ono być używane do prac remontowych i montowane przy elewacji. Niestety, od pewnego czasu można natknąć się na różnej wielkości rusztowania poustawiane np. wzdłuż autostrad czy miejskich ulic. Owe rusztowania, wykonane z uniwersalnych, skręcanych ze sobą rurek aluminiowych nie wytrzymują silniejszych wiatrów, stając się niebezpiecznym w czasie burzy elementem, który może uszkodzić mienie lub zagrozić zdrowiu i życiu przechodniów. Nie ma tu przesady ani zbytniego pesymizmu – umieszczone obok zdjęcie pokazuje jedną z takich reklam w Krakowie – uległa ona całkowitemu zniszczeniu podczas jednej z wiosennych burz.
Dodatkowym mankamentem typowo budowlanych rusztowań jest całkowity brak obciążenia, elementu stabilizującego i utrzymującego całość na gruncie. „Śledziki”, które idealnie sprawdzają się podczas rozstawiania namiotu na rodzinnej, weekendowej wycieczce nie są w stanie utrzymać reklamy, na którą działają potężne siły wiatru, zmieniając co chwila kąty natarcia czy intensywność.
Oczywiście cena (również ta niewiele niższa) czyni cuda. Aluminiowe rusztowania, które nigdy nie były planowane jako wolnostojący nośnik reklamowy, mają niewielką przewagę cenową nad profesjonalnymi konstrukcjami stalowymi. Czy jednak kilkaset złotych oszczędności powinno stanowić czynnik decydujący przy wyborze konstrukcji, która może być niebezpieczna dla otoczenia? Każdy P.T. Czytelnik odpowie sobie na to pytanie samodzielnie.
Podsumowanie – na co zwracać uwagę?
Ponad wszelką wątpliwość można stwierdzić, że kampanie outdoorowe mogą, ba, muszą być bezpieczne. Bezpieczeństwo i jakość idą w parze, mając dodatni wpływ na wizerunek reklamodawcy i świadomość marki wśród potencjalnych odbiorców. Nic bowiem tak nie odstrasza potencjalnych klientów i konsumentów, jak widok potarganej na wietrze lub, co gorsza, połamanej reklamy.
Jesteśmy przekonani, że w czasach kiedy wykonanie reklamy outdoor podlega regulacjom prawnym (np. Ustawa Krajobrazowa, akcja Montevideo), bezpieczeństwo powinno być zawsze na pierwszym miejscu.