Hasło “reklama zewnętrzna” odmieniane bywa przez wszystkie przypadki. Wiedza na temat tego czym tak na prawdę jest reklama zewnętrzna bywa jednak często niepełna, niedokładna lub po prostu chaotyczna. Czym jest to spowodowane? Otóż od lat nikt nie pokusił się o usystematyzowanie tej wiedzy.

Poniżej postaramy się przybliżyć Państwu różne rodzaje i nośniki reklamy zewnętrznej – zaznaczamy niemniej, że będzie to jedynie esencja wiedzy. Na całościowe przeanalizowanie tematu zabrakłoby miejsca w niejednej pracy magisterskiej lub doktoracie. Skupimy się na reklamach wolno stojących – są one znacznie bardziej wymagające technicznie niż reklamy naścienne.

Konstrukcje reklamowe wolnostojące

Najczęściej spotykana forma reklamy zewnętrznej to wszelkiego rodzaju konstrukcje, tablice i billboardy reklamowe bez trwałego połączenia z gruntem. W zależności od producenta spotykamy tutaj reklamy przytwierdzane do podłoża za pomocą obciążeń betonowych (rozwiązanie najtrwalsze i sugerowane) oraz za pomocą linek stalowych, naciągów i śledzi namiotowych (absolutnie niepolecane, budżetowe rozwiązanie). Pokrótce spróbujmy je scharakteryzować.

– reklamy na fundamencie (postumencie) betonowym:

Konstrukcja reklamowa 12x4m

Klasyczne, najbezpieczniej budowane konstrukcje reklamowe. Podstawowe rozwiązanie konstrukcyjne to stalowa podstawa lokowana bezpośrednio na gruncie i dociążana odpowiedniej ilości bloczkami betonowymi. To najskuteczniejsze rozwiązanie, bowiem siłom wiatru działający na reklamy przeciwstawia się potężna przeciwwaga na gruncie. Pomocne są tutaj najprostsze prawa fizyki – szerokie podstawy, dociążone betonem UNIEMOŻLIWIAJĄ jakiekolwiek wywrócenie się tablicy. Kluczem jest tutaj szerokość podstaw oraz masa dociążenia. Zawsze warto zwracać na to uwagę – bezpieczeństwo i jakość są bezcenne i nie powinny być pomijane.

Wszystkie oferowane u nas reklamy budujemy dokładnie w opisany powyżej sposób. Rozwiązanie to sprawdza się od ponad 10 lat – szczycimy się tym, że żadna z naszych reklam nie uległa najmniejszemu uszkodzeniu. 

 

– reklamy na naciągach i linach stalowych

Bardzo budżetowe i niebezpieczne rozwiązanie – polega na stabilizowaniu dużych reklam za pomocą odciągów i linek stalowych montowanych do wbijanych do ziemi namiotowych śledzików. Przy silnych wiatrach reklama nie stawia oporu, nie ma bowiem przeciwwagi ani stabilnego posadowienia na gruncie. Dodatkowym mankamentem tego rozwiązania są widoczne w świetle reklamy liny stalowe, które zaburzają odbiór reklamy i wpływają na jej estetykę.

Billboard reklamowy czy konstrukcja pod baner?

Kolejny sposób podziału nośników reklamy zewnętrznej opiera się na sposobie instalacji grafiki. Wyróżniamy dwa podstawowe typy reklam: billboardy służące do wyklejania powierzchni za pomocą papieru lub folii oraz konstrukcje reklamowe umożliwiające montaż banerów reklamowych.

Przyjęło się stosować, że billboardy z powierzchnią do wyklejania stosuje się w mniejszych formatach: 504x238cm oraz 600x300cm. Większe tablice reklamowe wykonuje się już w formie banerów naciąganych na stalowe ramy. Rozwiązanie to wiąże się zarówno z bezpieczeństwem: sztywna powierzchnia billboardów powoduje że na reklamę działają wielokrotnie większe siły niż na minimalnie wiotki baner. Wiotkość baneru jest tutaj oczywiście umowna, bowiem dobre jego naciągnięcie powoduje że reklama ma idealnie gładkie lico. Drugi atut korzystania z reklam banerowych to możliwość łatwej i szybkiej zmiany ekspozycji nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych – nie ma znaczenia czy świeci słońce czy na zewnątrz panuje srogi mróz – banery można montować w każdą pogodę (za wyjątkiem wietrznych dni). Wyklejanie billboardów jest możliwe natomiast w dni niedeszczowe oraz przy temperaturze nie niższej jak -2 st.C.

Tablice reklamowe trwale powiązane z gruntem

Jednym z najpopularniejszych typów reklam zewnętrznych są konstrukcje reklamowe i billboardy mające trwałe połączenie z gruntem. Oznacza to, że reklama posiada fundamenty zlokalizowane pod linią gruntu. Najczęściej spotykamy w takiej formie mniejszego rodzaju nośniki, np. eurobillboardy 504x238cm oraz 600x300cm.

Najczęstsze zastosowanie takich tablic reklamowych to wykorzystanie ich w centrach miast, w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego. Obecnie odchodzi się od budowy reklam z trwałym fundamentem – jest to spowodowane trudną ścieżką administracyjną: budowa reklam trwale związanych z podłożem zawsze wiąże się z koniecznością uzyskania stosownych pozwoleń na budowę. Prawo budowlane jest tutaj bardzo precyzyjne.