Wielu przedsiębiorców, którzy nie mieli jeszcze styczności z reklamą zewnętrzną (outdoorową) zastanawia się, jakie są koszty związane z planowaniem i realizacją kampanii billboardowej. Pytanie jest bardzo trudne i nie ma na nie jednej uniwersalnej odpowiedzi. Postaramy się w poniższyile kosztuje kampania billboardowa?m artykule opisać składowe, które wpływają na koszty reklamy na billboardach.

W naszych rozważaniach posłużymy się przykładem niewielkiej firmy działającej lokalnie. W przypadku dużych przedsiębiorstw o zasięgu ogólnopolskim, kampanie billboardowe i outdoorowe rządzą się innymi prawami – obiecujemy, że niebawem powrócimy do tego tematu i opiszemy te zasady.

Koszty reklamy bilbordowej są zależne od kilku podstawowych elementów:

  • lokalizacji reklamy

  • wielkości reklamy

  • długości ekspozycji

Każdy z powyższych elementów ma istotny wpływ na koszty takiej kampanii. Postaramy się omówić pokrótce każdy z elementów.

 

Lokalizacja reklamy

Podstawowy element cenotwórczy przy reklamie na nośnikach reklamy zewnętrznej to jej lokalizacja. Najwyższe wartości osiągają zawsze reklamy zlokalizowane w ruchliwych punktach, o doskonałej widoczności i codziennym szerokim gronie odbiorców. Doskonałym przykładem są centra miast, ważne z punktu widzenia natężenia ruchu węzły drogowe i skrzyżowania czy bliskość galerii handlowych. Oczywiście, wybór lokalizacji zależy również od celów reklamy i profilu reklamodawcy – dla przykładu właściciel prywatnego przedszkola czy żłobku zlokalizuje swoją reklamę przy biurowcach, gdzie pracuje wielu młodych ludzi, często młodych rodziców, którzy są dla takiej firmy najważniejszym targetem.

Często popełniałbym błędem przez reklamodawców jest chęć umieszczenia reklamy w bardzo uczęszczanych miejscach, jednak o niskim stopniu nasycenia potencjalnymi klientami. Za przykład posłużyć tu może posłużyć betoniarnia, która zechce reklamować się np. na nośnikach outdoorowych na dworcu PKP w mieście turystycznym. Znakomitą większość odbiorców reklamy stanowić będą turyści, całkowicie niezainteresowani ofertą przedsiębiorcy.

Podsumowując ten podpunkt warto pamiętać, że najdroższe reklamy znajdują się w centrach miast i w miejscach o doskonałej widoczności. Nie jest to jednak wyznacznik skuteczności reklamy, która powinna być celem nadrzędnym.

 

Wielkość i format reklamy

W reklamie zewnętrznej wyróżniamy bardzo wiele nośników, często o uniwersalnych rozmiarach aby ułatwić planowanie plakatowania i zmiany szaty graficznej. Do najpopularniejszych należą oczywiście billboardy, którym poświęcony jest ten artykuł. Nie warto jednak zapominać o nośnikach większych, np. elewacyjnych na ścianach budynków czy nośnikach wielkoformatowych wzdłuż autostrad.

Do najpopularniejszych formatów billboardów do wynajęcia zaliczamy 504x238cm (eurobillboard), 600x300cm, 600x400cm, 900x300cm, 1200x300cm oraz 1200x400cm. Jak można przypuszczać, ceny dzierżawy tablic reklamowych są ściśle uzależnione od ich wielkości i rozmiaru. Najtańsze i najbardziej popularne bilbordy o wielkości 12m² (czyli wspomniane 504x238cm eurobilbord) to koszt miesięczny od 400zł netto wzwyż. Dla większych tablic będą to koszty nawet 4000zł netto miesięcznie, w zależności od opisanej już lokalizacji.

Przy cenach dzierżawy tablic reklamowych warto zwracać uwagę, że prócz kosztów ich wynajęcia, należy również ponieść nakłady na samą reklamę – drukowaną i naklejaną bądź na papierze billboardowym BBS (Blue Back Side) lub na folii.

 

Długość reklamy billboardowej

Czas ekspozycji ma niebagatelne znaczenie w wycenie kampanii outdoorowej. Podstawową zasadą, stosowaną przez wszystkie firmy wynajmujące billboardy jest oferowanie niższej ceny przy wynajmowaniu tablicy reklamowej na dłuższy okres czasu. Upusty te, sięgające często 50% wartości wyjściowej, są związane z kosztami, które musi ponosić właściciel billboardu aby go wynająć. Obłożenie tablic na długi okres czasu pozwala oszczędności te przerzucić również na klienta. Podobnie sprawa ma się w przypadku wynajmu większej ilości tablic – podobnie jak z okresem najmu, i tutaj panuje zasada, że cena spada gdy rośnie ilość billboardów.

Podsumowując powyższe przykłady można stwierdzić, że odpowiedź na pytanie: jakie są koszty reklamy billboardowej? jest bardziej złożona. Wszystko zależy od miasta, lokalizacji reklamy, jej wielkości i długości czasu ekspozycji. Billboardy do wynajęcia w Krakowie wahają się od 400zł wzwyż, co jest ceną bardzo dobrą zważywszy na korzyści. Właśnie o korzyściach trzeba pamiętać – reklama ma spełniać swoje funkcje. Jeżeli bilboard przyniesie taki skutek a reklamodawca zyska nowych klientów, znaczyć to będzie tylko tyle, że była to doskonała inwestycja.

Planując kampanię billboardową warto radzić się specjalistów. Pomogą oni każdorazowo dobrać nośniki w zależności od profilu firmy, targetu który interesuje klienta czy pomogą w wyborze rozmiaru i projektu grafiki. Więcej informacji, w tym również spis prezentujący nasze tablice do wynajęcia w Krakowie i Małopolsce znajdą Państwo w sekcji dzierżawy tablic reklamowych.